ВАЗ – історія марки

Сьогодні поговоримо про історію автомобілів ВАЗ.

Довгий час, ВАЗ-івські машини були єдиним доступним засобом пересування для радянських людей. Та й зараз, АВТОВАЗ не збирається здавати позиції. Ми розповімо вам, як усе починалося, чому ВАЗ-2101, в народі любовно званий як копійка, схожий на Фіат-124, як з’явився утюжок і чому перша партія емблем з турою стала раритетом.

У 1966 був підписаний договір про співробітництво з італійською компанією ФІАТ, і в пресі з’явилося перша згадка про будівництво автомобільного заводу в Тольятті.Чому було обрано саме ФІАТ. В основі були причини політичні: компартія СРСР активно підтримувала компартії развинених капіталістичних держав, особливо Франції та Італії, коли їх позиції були достатньо сильні. Але керівникам цих партій потрібні були реальні дії зі створення нових робочих місць у своїх країнах. Будівництво нового заводу в Тольятті давало їм цю можливість. Італійці не тільки побудували завод, забезпечивши його всіма необхідними документами, а й активно консультували радянських інженерів, і брали участь у розробці багатьох ВАЗівських моделей.Навіть перші партії знаменитих логотипів з турою були виготовлені в Італії.

 Ось як це було: на ВАЗ з Фіата надійшла решітка радіатора для “Жигулів” … з”діркою”. Не міг же ФІАТ поставити туди свою емблему, а наших пропозицій – не було.Час наближався до запуску, а рішення так і не було знайдено. Завдання насправді виявилося непростим. Було багато суперечок. Ідею привіз із столиці А.С. Декаленков, що працював тоді в Московській дирекції. Це був нарис, який потім перетворився у відомий всім староруський човен, з читаною одночасно буквою «В» – Волга. Волзький.ВАЗ.

 

Підготовлену документацію відправили на ФІАТ (виготовити товарний знак в Тольятті тоді не представлялося можливим). У січні 1970 року з Туріну була отримана перша пробна партія вазівских товарних знаків, близько 30 штук. На жаль, вся вона була забракована по одній простій причині – буква “Я” в слові “Тольятті” виявилася перевернутою (у вигляді латинської літери “R”). Цей знак негайно став раритетом і весь розійшовся по приватних колекціях.

У Турин був відправлений відповідний телекс, знак був відкоректований і протягом всього 1970 автомобілі ВАЗ-2101 йшли саме з ним. Надалі напис “Тольятті” із знаку зникла (за законами геральдики символіка товарного знака не повинна прив’язуватися до географічного положення заводу-виробника).

Фіат 124

Будівництво йшло до завершення і в серпні 1970 року з головного конвеєра автоваза зійшли перші машини, відправлені в продаж. Це була модель ВАЗ-2101.Згодом почали говорити, що копійка – точна копія Фіат-124, але це не зовсім так.ФІАТ був все-таки прототипом.

російська "копейка"

У 1965 році ФІАТ -124 завоював титул “Автомобіль року”. Однак, новий ВАЗ-2101 принципово відрізняється від свого італійського “брата”. У першу чергу зовсім іншим двигуном з верхнім розпредвалом і збільшеною міжцентровою відстанню, що в майбутньому дозволило неодноразово збільшувати літраж мотора. При збереженні робочого об’єму 1198 см куб. діаметр циліндра став більше на 3 мм (з 73 до 76 мм), а хід поршня зменшився з 71,5 до 66 мм, тобто двигун став більш короткоходним. У загальній складності в конструкцію італійської малолітражки “ФІАТ-124″ було внесено понад 800 змін.

У зчепленні збільшили зовнішній діаметр накладок – з 182 до 200 мм. У коробці передач доробили конструкцію синхронізаторів. Унаслідок переважно поганого дорожнього покриття кліренс збільшили з 164 до 175 мм, правда, тільки в передній частині, оскільки ззаду це не дозволяв картер нерозрізного моста. Передня підвіска була повністю перероблена: змінена її кінематика, посилені багато деталей, у тому числі пружини і кульові опори. Ведучий міст – новий. Архаїчна трьохважелева задня підвіска поступилася місцем прогресивный п’ятиштанговій конструкції.

Ще на ранніх стадіях випробувань з’ясувалося, що вітчизняне бездоріжжя неприйнятне для задніх дискових гальм Fiat – уже при 2-3 тисячах км пробігу колодки стиралися до металу, тому гальма замінили барабанними.

Кузов також грунтовно допрацьований і посилений. Замість двох вушок під домкрат (по одній з кожного борту) з’явилися чотири, що забезпечувало набагато більш надійне «вивішування» автомобіля, до того ж, колишні одинарні вушка знаходилися під серединою порога, і на російських вибоїнах від них би незабаром нічого не залишилося.

У передньому бампері з’явився отвір для “кривого стартера” – в наших умовах річ просто необхідна. Крім того, передній і задній бампери знайшли “ікла”, а поруч з ними з’явилися буксирні вушка, яких на Fiat не було. Передні сидіння, на відміну від крісел італійського Фіата, стали розкладними. Кнопкові ручки дверей замінили “безпечними”.Крім того, з’явилося зовнішнє дзеркало заднього виду.

Автомобіль став важчим. Його споряджена маса збільшилася з 855 до 945 кг. З іншого боку, конструкція стала набагато міцніша і надійніша. Говорячи про доопрацювання Fiat 124 для російських умов виробництва і експлуатації, варто врахувати, що вона проводилася переважно силами італійців. Звичайно, “вазівскі” фахівці брали участь у роботах, і досвід, накопичений в процесі випробувань, пізніше застосовувався ними при створенні наступних моделей. Втім, італійці продовжували постачати “вазівців” техпропозиціями по зміні конструкції аж до постановки на виробництво ВАЗ-2103.

Виробництво моделі ВАЗ-21011 було припинено в 1981 році, а ВАЗ-2101 – в 1982-му. Надалі проводили тільки модифікацію “копійки” ВАЗ-21013.

За 30 років роботи, АВТОВАЗ випустив близько 19 млн. автомобілів. Нижче представлена ​​хроніка “мільйонників”:

19 квітня 1970 з головного конвеєра зійшли перші шість автомобілів.

29 березня 1971 на головному конвеєрі випущено 50-тисячний автомобіль (2101).

У цей день завод випустив 500 автомобілів на добу.

21 грудня 1973 створений мільйонний автомобіль (2103). Завод вийшов на проектну потужність – 2700 автомобілів на добу, кожні 22 секунди – автомобіль.

ВАЗ 2103

9 липня 1975 двохмільйонний автомобіль (21011)

ВАЗ 21011-11

8 грудня 1976 трьохмільйонний автомобіль (2106)

ВАЗ 2106

3 червня 1978 чотирьохмільйоний автомобіль (2106)

26 жовтня 1979 п’ятимільйонний автомобіль (2101)

ВАЗ 2105

20 березня 1981 шестимільйонний автомобіль (2105)

ВАЗ 2107

13 серпня 1982 семимільйонний автомобіль (2107)

3 січня 1984 восьмимільйонний автомобіль (2107)

24 травня 1985 дев’ятимільйонний автомобіль (2108)

ВАЗ 2108

9 жовтня 1986 10-мільйонний автомобіль (2108)

23 лютого 1988 одинадцятимільйонне автомобіль (2109)

6 липня 1989 дванадцятимільйонного автомобіль (2109)

ВАЗ 2109

12 листопада 1990 тринадцятимільйонна автомобіль (21099)

ВАЗ 21099

20 квітня 1992 чотирнадцятимільйонну автомобіль (21099)

21 жовтня 1993 п’ятнадцятимільйонних автомобіль (21093)

1 серпня 1995 16-мільйонний автомобіль (21093)

ВАЗ 2110 – 21103


11 лютого 1997 сімнадцятимільйонний автомобіль (2110)

2 липня 1998 вісімнадцятимільйонним автомобіль (21103)

ВАЗ 21122

1 лютого 2000 дев’ятнадцятимільйонний  хетчбек (21122)

У 1984 році була випущена нова модель ВАЗ-2108 “Самара”. Її експортна назва – Lada Samara / “Челнок”

Це-перший вітчизняний передньопривідний автомобіль з кузовом “хетчбек”, базовий автомобіль сімейства “Самара”. Автомобілі ВАЗ-2108 стали новим етапом розвитку конструкції автомобілів ВАЗ, який характеризується застосуванням передньопривідного компонування, кузова “хетчбек”, поперечного розташування двигуна, безконтактного запалення, передньої підвіски типу “Макферсон”, рейкового рульового управління, тросового приводу зчеплення, пластмасових енергопоглинаючих бамперів.

За незграбні форми, і погану аеродинаміку задньої поверхні, автомобіль отримав прізвиська “утюг” і “бризкалка”. Час минав, з’являлися нові моделі сімейства “Самара”, але до появи ВАЗ 2114, бризки все летіли і летіли.

У 1996р. з’явилося “десяте” сімейство, і його первістком став ВАЗ-2110 “Lada 110″(ВАЗ 21103 на картинці вище )

Сімейство автомобілів ВАЗ-2110 випускається з декількома типами кузова: седан 2110, універсал 2111 і хетчбек 2112. Оснащується бензиновими інжекторними (в т.ч. 16V) двигунами об’ємом 1,5-2,0 л. Деякі моделі оснащуються гідропідсилювачем керма, подушкою безпеки для водія, вентильованими передніми гальмами, а також електропакетом, іммобілайзером та іншим додатковим обладнанням.

У міру освоєння у виробництві нових двигунів стали з’являтися дійсно динамічні і швидкісні модифікації: ВАЗ-21103 з бензиновим 16-клапанним двигуном потужністю 94 к.с. (Максимальна швидкість 180 км / год, розгін до сотні за 12,5 с) і ВАЗ-21102 з 8-клапанним 79-сильним двигуном – обидва з розподіленим уприскуванням палива.

Зараз випускається нове “сімейство” – Калина, моделі з кузовом типу седан, універсал і хетчбек.

Lada "КАЛИНА"

Стрімкі витончені обводи кузова, оригінальна ефективна світлотехніка надають автомобілю елегантний сучасний зовнішній вигляд. У новій зовнішності представлений також інтер’єр LADA 1118. Розвинуте внутрішній простір салону, його сучасний оригінальний дизайн, вживані нові обробні матеріали створюють комфортні умови для розміщення водія і пасажирів. Задні сидіння при необхідності можна скласти так, щоб отримати горизонтальний майданчик, що значно розширює можливості для перевезення вантажів.

Незважаючи на досить високу ціну, ВАЗівські моделі все ще користуються попитом. Це обумовлено розвиненою мережею сервісних центрів, і відносно невисокою вартістю запчастин.

На зміну застарілої класики Волзький завод підготував принципово новий автомобіль, який отримав назву Lada Granta. У серійне виробництво новинка була запущена в жовтні 2011 року.

Lada Granta

 

Tags: , ,

Category: ВАЗ